ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2008 - 200

Στην αρχή αυτής της σχολικής χρονιάς, με χορηγό την ΕΚΠΟΛ Μαγνησίας, εκδόθηκε και το βιβλίο μας "Έξω από τα τείχη".

first_page.jpgΤο « Έξω από τα τείχη» ξεκίνησε ως πολιτιστικό πρόγραμμα με θέμα την κουλτούρα και τις συνήθειες της γειτονικής μας χώρας, της Αλβανίας. Στη συνέχεια ανακαλύψαμε πως αν αφήναμε τους μαθητές μας να αποκαλύψουν τα προσωπικά τους βιώματα, να εξομολογηθούν τις μύχιες σκέψεις και τα μέχρι τότε αδήλωτα συναισθήματά τους, θα καταφέρναμε να αποκαλύψουμε την πραγματική τους εικόνα και να ζητήσουμε ν’ αλλάξει ίσως γι’ αυτούς η ταμπέλα του «παραβάτη» ή του « εγκληματία», ταυτόχρονα, όμως, θα επιχειρούσαμε να διδάξουμε τους αναγνώστες και να τους αποτρέψουμε από το να αφήσουν τη δική τους ζωή να πάρει το λάθος δρόμο, μιας και οι συνέπειες μιας τέτοιας επιλογής είναι τραγικές για τον ίδιους, μα και για τους ανθρώπους της οικογένειάς τους. Πολλοί από τους μαθητές μας- όπως φαίνεται μέσα από τις προσωπικές τους εκμυστηρεύσεις, τα ποιήματα ή τις επιστολές τους που φιλοξενούνται στις σελίδες αυτού του βιβλίου- υπήρξαν απλά θύματα κάποιων συγκυριών ή ακόμη και άνθρωποι που αναζήτησαν την ευτυχία στα χρήματα και πούλησαν την ψυχή τους στο διάβολο για το εύκολο κέρδος. Άλλοτε η φτώχια , οι στερήσεις, η έκρυθμη πολιτική κατάσταση στη χώρα τους, η καθημερινή ανασφάλεια κι άλλοτε πάλι η γοητεία του άγνωστου τους έκανε ν’ αναζητήσουν μια καλύτερη ζωή γι’ αυτούς και τους δικούς τους. Σήμερα ζουν στοιβαγμένοι μέσα σε λίγα τετραγωνικά που τους πνίγουν, μα μέσα από το σχολείο κατάφεραν ν’ ανακτήσουν τη χαμένη τους αυτοεκτίμηση και να  ενδυναμωθούν ως προσωπικότητες. Αναγνώρισαν την ενοχή τους και ζητούν τώρα απ’ όλους σας συγχώρεση.

Ήταν ένα θαρραλέο βήμα από τη μεριά των παιδιών γιατί είναι πράγματι πολύ δύσκολο να εκτεθεί κάποιος που βλέπει τη ζωή του να αλλάζει και έρχεται αντιμέτωπος με τα λάθη του. Το εγχείρημα ήταν ιδιαίτερα δύσκολο δεδομένης της κατάστασης που καθημερινά βιώνουν αυτά τα παιδιά και των προβλημάτων που με διακριτικότητα έπρεπε να αφουγκραστούμε και εξίσου διακριτικά να καταγράψουμε σεβόμενοι την ιδιαιτερότητα του καθενός. Με την απαραίτητη προσοχή λοιπόν συζητήσαμε με τους μαθητές που αποφάσισαν να «ξεκλειδώσουν» την ψυχή τους και μέσα από μια σειρά συναντήσεων έγινε η καταγραφή των γεγονότων που σημάδεψαν τη ζωή τους. Η εμπειρία ήταν πράγματι μοναδική και ορισμένες στιγμές θα μείνουν αξέχαστες. Στιγμές  που ο βουβός πόνος, αλλά και η κραυγή αγωνίας, η επιπολαιότητα αλλά και ο προβληματισμός τους ήταν δυνατόν να λυγίσουν τον καθένα.

Τέλος ένα μεγάλο ευχαριστώ στη ΕΚΠΟΛ Μαγνησίας και τον Πρόεδρό της κο Παντελή Μαστρογιάννη που πίστεψε και στήριξε οικονομικά την προσπάθειά μας καλύπτοντας εξ ολοκλήρου την έκδοση του βιβλίου, για το οποίο είμαστε διπλά χαρούμενοι γιατί είναι ένα έργο εξολοκλήρου δικό μας.

Έκδοση: Εταιρεία Κοινωνικής Παρέμβασης και Πολιτισμού της Νορμαχιακής Αυτοδιοίκησης Μαγνησίας (ΕΚΠΟΛ της ΝΑΜ).

Συντονιστής: Μιχόπουλος Άγγελος, (διευθυντής του Γυμνασιακού Παραρτήματος στο Ε.Κ.Κ.Ν. Βόλου).

Επιμέλεια, Γλωσσική  Επεξεργασία Κειμένων: Κοτζαγιώτου Αποστολία, Χατζηπλή Αναστασία (Φιλόλογοι του Γυμνασιακού Παραρτήματος στο Ε.Κ.Κ.Ν. Βόλου).

Ηλεκτρονική επεξεργασία, σελιδοποίηση, φωτοστοιχειοθεσία, εξώφυλλο:  Φόβος Ιωάννης (Μαθηματικός M.Ed. του Γυμνασιακού Παραρτήματος στο Ε.Κ.Κ.Ν. Βόλου).

Εξώφυλλο: τίτλος: «mirage», ζωγράφος: Krzysztofa Lachtara με ένθετες ζωγραφιές των μαθητών του Γυμνασιακού Παραρτήματος στο Ε.Κ.Κ.Ν. Βόλου.

> «Φιλοτεχνώντας το ετήσιο ημερολόγιο του 2009- χριστουγεννιάτικες, πασχαλινές κάρτες» είναι ο τίτλος του πολιτιστικού προγράμματος, που εκπόνησαν οι μαθητές του σχολείου μας κατά τη διάρκεια αυτής της σχολικής χρονιάς.
Η ιδέα μας αυτή γεννήθηκε μια μέρα πάνω στη συζήτηση για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν καθημερινά, οπότε κι αποφασίσαμε να κάνουμε κάτι δημιουργικό, που όχι μόνο θα γέμιζε με χρώμα τη μουντή τους καθημερινότητα, αλλά ταυτόχρονα θα τους ενίσχυε οικονομικά. Στην προσπάθειά μας αυτή ενεργή ήταν η συμμετοχή της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης και συγκεκριμένα, της αντινομάρχη κας Νατάσας Οικονόμου, που με τόση ευαισθησία έσκυψε πάνω στα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα το σχολείο μας. Κι έτσι, ξεκίνησαν όλα στο υπέροχο ταξίδι της δημιουργίας.
Οι μαθητές μας δέχτηκαν με χαρά κι άρχισαν να σκέφτονται εικόνες χαρακτηριστικές του κάθε μήνα- που θα τις ζωγράφιζαν οι ίδιοι για το ημερολόγιο, το δικό τους ημερολόγιο. Το φαντάζονταν ιδιαίτερο, όπως ιδιαίτεροι είναι κι αυτοί οι ίδιοι κι επειδή ήθελαν πολύ όλοι να γράψουν τ’ όνομά τους ο καθένας στον αγαπημένο του μήνα- εκτός απ’ αυτούς που ζωγράφισαν τις εικόνες- δώδεκα άλλα παιδιά έγραψαν κάτι δικό τους κι έβαλαν την υπογραφή τους.
Το στίγμα τους το άφησαν και στις χριστουγεννιάτικες κάρτες. Αποφασίσαμε γι’ αυτές να μη χρησιμοποιήσουμε χρώματα, αλλά διαφορετικά υφάσματα, κάνσον και χρυσόσκονες. Το ψαλίδι δεν επιτρεπόταν να το χρησιμοποιήσουν. Τους βοηθήσαμε λοιπόν κόβοντας τα περιγράμματα σε ό,τι σχεδίαζαν. Η πιο αγαπημένη τους στιγμή ήταν όταν τέλειωναν την κάρτα και με τα λαμπερά αστεράκια και τις ασημόσκονες έδιναν λάμψη και γιορτινό χρώμα στις κατασκευές τους. Έβαλαν τα δυνατά τους και στις πασχαλινές κάρτες. Χρωμάτισαν πασχαλινά θέματα – αν και οι περισσότεροι είναι μουσουλμάνοι - και δεν τους άγγιζε η μεγάλη αυτή γιορτή της χριστιανοσύνης. Μοναδικός τους στόχος ήταν οι κάρτες τους ν’ αρέσουν στον κόσμο και να πουληθούν. Μέσα από τα δημιουργήματά τους ζήτησαν να εξιλεωθούν στα μάτια των ανθρώπων, που κάποτε ηθελημένα ή άθελά τους έβλαψαν με όποιο τρόπο. Έδωσαν κίνηση στις ακίνητες στιγμές τους, αφέθηκαν να νιώσουν ελεύθεροι, να πετάξουν με το νου τους μακριά από μια πραγματικότητα που τους βαραίνει, τους αποκλείει από το όνειρο και τους κάνει ν’ ασφυκτιούν.
Τελικά όλα πήγαν περισσότερο καλά κι απ’ όσο περιμέναμε. Ο κόσμος ανταποκρίθηκε στο κάλεσμά τους και οι μερίδες τους ενισχύθηκαν με κάποια χρήματα.

Οι υπεύθυνοι καθηγητές: Αποστολία Κοτζαγιώτου, Ιωάννης Φόβος

> Επίσης, στο πλαίσιο του προγράμματος Αγωγής υγείας «ΔΑΣΟΣ-ΠΑΡΑΔΟΣΗ-ΤΕΧΝΕΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ» που υλοποιήθηκε κατά κατά τη διάρκεια του ίδιου σχολικού έτους, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να ασχοληθούν με το δάσος μέσα από λογοτεχνικά κείμενα, ποιήματα και ιστορίες της λαϊκής παράδοσης. Το αποτέλεσμα όλης αυτής της συνεργασίας ήταν η συλλογή κειμένων που άρεσαν στα παιδιά και είχαν ως θέμα τη φύση καθώς και η δημιουργία ενός πρωτότυπου παραμυθιού. Συγκεκριμένα βασισμένοι στην ιδέα ενός μαθητή δημιουργήσαμε μία ιστορία για τη δύναμη του δάσους που τελικά μπορεί να βοηθήσει αποτελεσματικά τη ζωή των ανθρώπων ακόμη και αν αυτοί δεν το σέβονται. Με το συγκεκριμένο παραμύθι, «Η δύναμη του δάσους», το σχολείο μας έλαβε μέρος στον παγκόσμιο διαγωνισμό «Γέφυρες Αγάπης 2009» που οργάνωσε το Μουσείο και η Ακαδημία Παιδικής Τέχνης (Ξάνθη) και έλαβε την τιμητική διάκριση «Καλύτερο παραμύθι». Η  βράβευση θα γίνει την άνοιξη στο μουσείο παιδικής τέχνης στην Ξάνθη. Το πολιτιστικό αυτό πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με  την έκδοση του παραμυθιού, καθώς και την ηχογράφηση του, στην οποία συμμετείχαν οι ίδιοι οι μαθητές. Οι ζωγραφιές που περιέχονται στο παραμύθι είναι φτιαγμένες, επίσης, από ένα μαθητή μας.

Οι υπεύθυνοι καθηγητές: Αναστασία Χατζηπλή, Άγγελος Μιχόπουλος.

>     O μαθητής της Β΄ τάξης του σχολείου μας, Admir,  με την καθοδήγηση της φιλολόγου κ. Αποστολίας Κοτζαγιώτου συνέγραψε το θεατρικό έργο « Όταν η ζωή σου τα παίρνει όλα», το οποίο και απέσπασε έπαινο για τη συμμετοχή του στον 1ο Πανελλήνιο Σχολικό Λογοτεχνικό Διαγωνισμό του Μορφωτικού Ομίλου Πετρούπολης.

>   Το Μάρτιο του 2009, πραγματοποιήθηκε μια διδακτική παρέμβαση στους μαθητές της Β΄ τάξης, διάρκειας 4 εβδομάδων, στο πλαίσιο της διπλωματικής εργασίας του μαθηματικού κ. Ιωάννη Φόβου, στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Σύγχρονα Περιβάλλοντα Μάθησης και Παραγωγικού Διδακτικού Υλικού» του Π.Τ.Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, στην οποία οι μαθητές κατάφεραν να σημειώσουν μια σημαντική αλλαγή στον τρόπο σκέψης και αντιμετώπισης των μαθηματικών προβλημάτων, καθώς και να δημιουργήσουν ένα θετικό κλίμα συνεργασίας μέσα στην τάξη με την εφαρμογή συγκεκριμένων τεχνικών, που βοήθησε πολύ στην εκπλήρωση των στόχων της ερευνητικής αυτής προσπάθειας.

> Το Ιούλιο του 2009, στο τέλος αυτής της σχολικής χρονιάς, ολοκληρώθηκε το Ευρωπαϊκό εκπαιδευτικό σχέδιο SONART, που ξεκίνησε  τρία χρόνια πριν (2006) μέσα από  μία σύμπραξη σχολείων και ιδρυμάτων, που προωθούν την εκπαίδευση στη φυλακή κι έχουν  θέσει ως στόχο τους να πολεμήσουν με όλες τους τις δυνάμεις για την ομαλή επανένταξη των κρατουμένων στην κοινωνία σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Οι τυπικές μας συναντήσεις - τουλάχιστο τρεις ανά έτος μας έδωσαν τη δυνατότητα να γνωρίσουμε όχι μόνο τους εταίρους μας, αλλά και τα ιδρύματα που συμμετείχαν στην εκπαιδευτική μας σύμπραξη. Μπήκαμε σε διαφορετικές φυλακές της Ευρώπης, ήρθαμε σε επαφή με κρατούμενους άλλης νοοτροπίας και κουλτούρας, γνωρίσαμε τη λειτουργία σχολείων και μάθαμε νέες εναλλακτικές διδασκαλίας και προσέγγισης που θα μπορούσαμε να εισάγουμε και στο δικό μας σχολείο, παρά τις όποιες ιδιαιτερότητες και δυσκολίες έχουμε ν’ αντιμετωπίσουμε σ’ αυτό. Το εκπαιδευτικό αυτό σχέδιο ξένισε λίγο στην αρχή τους μαθητές μας, γιατί δεν είχαν προηγούμενη εμπειρία και το προϊόν αυτής της σύμπραξης, το βιβλίο με τις βιογραφίες τους, το αντιμετώπισαν με καχυποψία αρχικά. Με δισταγμό δέχτηκαν ν’ ανοίξουν και τις καρδιές τους και ν’ αποκαλύψουν άγνωστες πτυχές της ζωής τους, τα μυστικά τους-καλά κρυμμένα ως τότε. Σιγά- σιγά, όμως, ενθουσιάστηκαν με την απόπειρα να γραφεί ένα βιβλίο που θα μιλά γι’ αυτούς και προχώρησαν με όνειρα και αγάπη για το τελικό αποτέλεσμα. Τυπικά η εκπαιδευτική σύμπραξη SONART ολοκληρώθηκε στο Καίμνιτζ της Γερμανίας στις 15 Ιουνίου 2009 με μία ημερίδα που αφορούσε στην άτυπη εκπαίδευση στις φυλακές και στην ανταλλαγή εμπειριών από τους εταίρους. Στην ημερίδα αυτή η ελληνική ομάδα συμμετείχε ενεργά. Η κ. Αποστολία Κοτζαγιώτου, καθώς και ο κ. Ιωάννης Φόβος εντρύφησαν στο θέμα με την εισήγησή τους : « Η πρόκληση της εισαγωγής της διαδικασίας της άτυπης εκπαίδευσης σε νεαρούς αλλοδαπούς κρατούμενους», ενώ παρουσίασαν και το τελικό προϊόν του εκπαιδευτικού σχεδίου SONART,  το βιβλίο «Έξω από τα τείχη», που αποτέλεσε πραγματικά σταθμό στο καθεστώς της εκπαίδευσης στη φυλακή.